zelfliefde

Wij leren van jongs af aan kritisch te zijn tegenover onszelf, want dat beschermt ons tegen kritiek van anderen. Dat is een vlucht-vechtreactie, een natuurlijke manier waarmee wij met bedreigingen omgaan. Zelfcompassie is net zo natuurlijk. Wij weten allang hoe we voor anderen kunnen zorgen. We mogen alleen nog leren aardiger te zijn voor onszelf en met meer mededogen dus met minder oordelen naar onszelf te kijken.

Zelfcompassie gaat uit van drie principes:
• Begrip voor jezelf als je het moeilijk hebt.
• Het onder ogen zien van je eigen emoties zonder te oordelen.
• Acceptatie dat lijden een onvermijdelijk deel uitmaakt van het leven.

Bekijk het filmpje Self-Kindness van Kristin Neff.

Zelfcompassie betekent dat je vriendelijk en begripvol bent voor jezelf. In plaats van jezelf meedogenloos te veroordelen en te bekritiseren over jouw tekortkomingen of gebreken. Hoe is het voor jou als je tegen jezelf zou zeggen: “Dit is iets waar ik het moeilijk mee heb. Hoe kan ik mijzelf het beste troosten? Hoe kan ik voor mezelf zorgen?” Denk eens aan iemand van wie je houdt. Is jouw liefde voor die persoon opeens verdwenen als die een fout maakt, een slechte dag heeft? Nee toch? Wat is de reden dat jij dat dan wel doet bij jezelf?

Hoe kun je, als je het moeilijk hebt, leren luisteren naar wat je het hardst nodig hebt op dat moment? Dat kan je doen door jezelf vier vragen te stellen:
1.Wat neem ik feitelijk waar?
2.Wat voel ik? Mag dat er zijn?
3.Wat heb ik nodig of waar heb ik behoefte aan?
4.Ga ik een verzoek doen aan de ander? Of aan mezelf?

Als je weet wat jouw gevoelens en behoeften zijn kun je van een verzoek doen aan de ander. De ander is vrij om te kiezen of hij op jouw verzoek ja of nee zegt. Je loopt je dus altijd het risico dat de ander jouw verzoek niet inwilligt. De kunst is om hier met compassie en respect voor jezelf en de ander mee om te gaan.

Je kunt ook kijken hoe jij zelf kan voorzien in je wat jij nodig hebt, je doet dan eigenlijk een verzoek aan jezelf. Stel jezelf de volgende vragen eens.

• Behandel ik mijzelf hetzelfde als dierbare mensen waar ik veel van houd?
• Wat doe ik voor een vriend in een moeilijke situatie? Doe ik dat ook zo voor mijzelf?
• Hoe stel ik een ander gerust,
• en hoe laat ik mijn waardering aan een ander zien? Toon ik dat ook zo aan mijzelf?
• Welke onvriendelijke dingen zeg ik op een dag tegen mijzelf? Kan ik deze vervangen door mildere woorden?
• Hoe kan ik op een vriendelijke en opbouwende manier bedenken hoe ik het een volgende keer het anders/beter kan aanpakken?
• Hoe kan ik mijzelf eraan herinneren milder te zijn voor mijzelf?

Bronnen: “Geweldloze communicatie” Marshall Rosenberg en “Zelfcompassie- stop jezelf te veroordelen” Kristin Neff

(Bijdrage van: Ingeborg Voskamp)

(wil jij automatisch een e-mail krijgen als er een nieuw bericht is gepubliceerd? Meld je dan aan via onderstaande formulier)

Ingeborg Voskamp
Na het afronden van de post hbo opleiding: “Trainen met Hart en Ziel” werk ik als zelfstandig trainer en coach. Ik richt mij op de persoonlijke ontwikkeling en het versterken van mensen in hun dagelijks werk. De coaching, workshops én trainingen zijn gericht zijn op het verbeteren van jouw Persoonlijk Leiderschap, Persoonlijke Presentatie en Communicatie. Wat is het uitgangspunt? Het herkennen, bewust worden en inzicht krijgen in je eigen manier van denken, je gevoelens, je gedrag en je manier van communiceren. Wat is het doel? Je krijgt handvatten aangereikt om op een adequatere manier in de dagelijkse werkpraktijk te functioneren. Als trainer en coach kan ik mensen raken, in beweging zetten en leren reflecteren op hun eigen handelen. Mijn motto is:'' Leef bewust en Leer elke dag"
Ingeborg Voskamp
Ingeborg Voskamp

Latest posts by Ingeborg Voskamp (see all)