In deel één van dit artikel ging het over hoe luisteren niet moet. In deel twee gaat het over hoe je actief kunt leren luisteren.

Wat is actief luisteren? Actief luisteren is het geven van gerichte aandacht en het tonen van interesse voor wat de ander meegemaakt heeft, denkt of voelt. Als om wat voor reden dan ook de echte interesse in de ander ontbreekt, omdat je het bijvoorbeeld druk hebt, doe het dan niet! Ga voor jezelf na, wat de reden is dat je geen interesse hebt. Het is zonde van jullie tijd en zal zeker niet bijdragen aan het verbeteren van jullie contact.

luisteren (hond)

Als je wel tijd, zin en ruimte wilt maken om te luisteren, zet dan eerst het lawaai in je hoofd uit en maak ruimte voor de ander. Het gaat om het oprecht aandacht geven aan de ander. Als je in gesprek bent en je kijkt en luistert naar de verteller, vorm je vaak meteen al een oordeel. Dat is jouw eigen gekleurde bril die gevormd wordt door jouw ervaringen, jouw normen en waarden of door wat jij graag wilt zien. Het kan goed zijn dat jouw uitleg of interpretatie niet klopt of overeenkomt met de werkelijkheid. Als je het niet zeker weet of je niet zeker voelt, ga dan na of jouw interpretatie klopt met wat je feitelijk waarneemt.

Een beeldend filmpje over waarneming en interpretatie

Hoe doe je dat dan actief luisteren?
• Begin met een aandachtige luisterhouding; maak oogcontact, geef korte aanmoedigingen in woord en gebaar bijvoorbeeld te    hummen, knikken, handgebaren en laat met je mimiek zien dat je de ander volgt.
• Stel open vragen; Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe? hiermee stimuleer en geef je de ander de ruimte om te vertellen.
• Vraag door als het niet duidelijk is wat de ander zegt of bedoelt.
• Geef regelmatig korte kernachtige samenvattingen van de inhoud van het gesprek. door in eigen woorden de belangrijkste punten samen te vatten. Het zorgt voor ordening in het verhaal, ondersteunt jou bij het vasthouden van de hoofdlijn in een gesprek en zorgt dat je je gedachten bij het gesprek houdt.
•Ga na of je het goed begrepen hebt. Begrijp ik goed dat..? Klopt het dat..?
•Geef een samenvatting van het gevoel of gevoelsreflectie d.w.z. dat je in eigen woorden benoemt welke gevoelens je bij de ander waarneemt. Bijvoorbeeld; ik zie je ogen volschieten, word je er verdrietig van? Je gaat harder praten, klopt het dat je geërgerd bent?

Gevoelsreflecties maken de ander duidelijk dat hij gehoord wordt, begrepen wordt en serieus genomen wordt. Het brengt rust in het gesprek en versterkt het contact. Je gaat in op de emotionele betekenis die het verhaal voor de ander heeft en je checkt of jouw waarneming klopt.

Luisteren doe je dagelijks en doe je vaak onbewust. Hoe actief luister jij? Wat zijn jouw valkuilen? Durf jij te experimenteren met ander luistergedrag?

Ter afsluiting een inspirerende tekst van Leo Buscaglia

LUISTEREN

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven
dan doe je niet wat ik je vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen waarom
ik iets niet zo moet voelen als ik het voel,
dan neem je mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij denkt dat je iets moet doen om
mijn problemen op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken

Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar
me en probeer me te begrijpen.

En als je wilt praten, wacht dan even en
ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou
zal luisteren.

(Bijdrage van: Ingeborg Voskamp)

(wil jij automatisch een e-mail krijgen als er een nieuw bericht is gepubliceerd? Meld je dan aan via onderstaande formulier)


 

Ingeborg Voskamp
Na het afronden van de post hbo opleiding: “Trainen met Hart en Ziel” werk ik als zelfstandig trainer en coach. Ik richt mij op de persoonlijke ontwikkeling en het versterken van mensen in hun dagelijks werk. De coaching, workshops én trainingen zijn gericht zijn op het verbeteren van jouw Persoonlijk Leiderschap, Persoonlijke Presentatie en Communicatie. Wat is het uitgangspunt? Het herkennen, bewust worden en inzicht krijgen in je eigen manier van denken, je gevoelens, je gedrag en je manier van communiceren. Wat is het doel? Je krijgt handvatten aangereikt om op een adequatere manier in de dagelijkse werkpraktijk te functioneren. Als trainer en coach kan ik mensen raken, in beweging zetten en leren reflecteren op hun eigen handelen. Mijn motto is:'' Leef bewust en Leer elke dag"
Ingeborg Voskamp
Ingeborg Voskamp

Latest posts by Ingeborg Voskamp (see all)